Vraag:
Hoe kan ik acclimatiseren aan kou?
Jay Bazuzi
2012-01-25 03:47:00 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Vroeger tolereerden mensen een veel groter temperatuurbereik. Welke technieken kan ik toepassen om het comfort van mijn lichaam te vergroten?

Een paar voorbeelden die wel of niet kunnen helpen:

  • Besteed veel tijd aan een beetje gekoeld.
  • Besteed een korte tijd zo koud als ik kan.
  • Houd het vuur laag als ik thuis ben.
  • Doe Qi'gong als leidraad de energie van de aarde om mijn handen te verwarmen.
Over welke graden heb je het?
@Roflcoptr: Niet zeker; zou dat het antwoord beïnvloeden? Helpt geen enkele verbetering van de koudetolerantie bij verkoudheid?
Ik weet het ook niet zeker, maar ik denk dat voor 0 graden niet veel inspanning nodig is, maar voor -20 graden zou waarschijnlijk een beetje meer inspanning nodig zijn.
@Roflcoptr: Ik neem aan dat het gewoon een * kwestie van graad * ha ha is. Dezelfde technieken, alleen meer toegepast. Eens kijken of de antwoorden iets anders zeggen.
Ga naar Minnesota
Om het acceptabele bereik van comfortabele temperaturen voor uw lichaam te vergroten, moet u beginnen met het langzaam verhogen van het temperatuurbereik waaraan u wordt blootgesteld. Verlaag langzaam uw gebruik van kachels en airconditioners. Verminder langzaam de hoeveelheid kleding die u in de winter draagt. Wees natuurlijk voorzichtig. Als u de overstap te snel maakt, stelt u zichzelf aan veel risico bloot.
Vier antwoorden:
#1
+29
studiohack
2012-01-25 05:46:40 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Waarschijnlijk is het beste dat je kunt doen om te acclimatiseren aan de kou, er in te leven.

Ja, dat klinkt simpel en het is misschien moeilijk om te doen, maar het is de beste manier. Ik woon in een gebied dat in de winter behoorlijk koud wordt (wel -40C / F ), en ik ben eraan gewend. Ik denk dat 27F helemaal niet koud is. Veel van uw suggesties sluiten aan bij deze manier van denken, maar ze zijn niet fulltime. Als je echt in een koude zone leeft, kan het moeilijk zijn om je aan te passen, maar dat doe je ... uiteindelijk, dus waarom zou je erin willen leven.

Enkele andere suggesties:

  • eet veel calorieën, dit zal je helpen warm te blijven
  • buiten slapen als jij bent thuis. Dit helpt uw ​​lichaam om te wennen aan het functioneren bij koud weer, zelfs als u slaapt. Misschien kunt u in de herfst, waar het steeds kouder wordt (op locaties verder naar het noorden en zuiden van de evenaar), vaak buiten slapen en zal uw lichaam zich aanpassen aan de geleidelijk koudere temperaturen.
  • Misschien wilt u het ook proberen koude douches nemen. Of ga ineens van koud naar warm en weer terug, dit heeft ook gezondheidsvoordelen.
  • buiten sporten, ongeacht het seizoen of de temperatuur. Ook al is het maar voor een korte tijd, dit is een goede manier om fit te worden / te blijven en tijd buiten door te brengen.
Dit is waar. Toen ik in Iowa uit de winter kwam, droeg ik een korte broek als het 40 graden werd. Sinds ik meer dan een jaar in Zuid-Californië woon, krijg ik het koud als het in de jaren 60 is.
+1 voor koude douches - je merkt het na een tijdje niet eens, het wordt gewoon lekker verfrissend!
Iets anders dat ik zou voorstellen, is om geen jas te dragen als deze alleen nodig is voor comfort, niet om te overleven. ex wandelen van je auto naar je huis / een winkel als het net iets onder het vriespunt is. U loopt geen risico op bevriezing / onderkoeling vanaf de paar minuten die nodig zijn om bij die temperatuur over een grote parkeerplaats te lopen. Als u dit echter regelmatig doet, moet u een jas aan de noodvoorraadset van uw auto toevoegen (als u er nog geen in heeft).
@DanNeely een goed punt - een die ik de hele tijd zelf doe, maar niet onthouden / toevoegen :) Het werkt echt ...
Goede punten. Als we een groot deel van onze tijd binnenshuis doorbrengen, acclimatiseert ons lichaam niet. WRT acclimatisatie, ik zag jaren geleden een diavoorstelling gegeven door een man die overwinterde op Antarctica. In de lente, toen de dagen opwarmden tot bijna -40F, voelde hij zich op zijn gemak in een shirt met korte mouwen. De keerzijde hiervan is mogelijk het verlies van favoriete lichaamsdelen.
Wat betreft de opmerking van @DanNeely's: als u onderweg bent, moet u * een jas * meenemen * voor het geval uw auto pech heeft of er een andere gebeurtenis plaatsvindt waardoor u langer buiten moet zijn dan verwacht.
@dolan was het daarmee eens. Mijn noodkit voor in de auto bevat onder andere een joggingbroek die groot genoeg is om over alles wat ik draag aan te trekken, een jas, handschoenen, een zomerslaapzak en een wintergewicht.
#2
+10
Kate Gregory
2013-01-19 21:52:14 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ik weet niet zeker waarom je dit wilt doen, maar ik heb gemerkt dat in een groep mensen in koel (niet koud) weer bijvoorbeeld 5 C, dat is 41 F, degenen die leven op plaatsen met een zeer koude winter ( landelijk Ontario zoals ik, Winnipeg) ritsen niet eens hun jassen dicht, terwijl degenen die het hele jaar door in warme oorden wonen (Texas) rillen en klagen en handschoenen lenen.

Mijn theorieën over waarom dat is:

  • basiskleding is warmer. Natuurlijk dragen we allemaal alleen maar broeken, overhemden, schoenen en lichte jassen, maar de schoenen van de Texaan hebben een dunnere zool, zijn jas is lichter, enz.
  • degenen onder ons met koude ervaring zijn eraan gewend een beetje koel en weet dat het niet gevaarlijk is (in tegenstelling tot echt koud, wat gevaarlijk is)
  • we hebben een aantal gewoonten die we misschien niet eens opmerken aan de manier waarop we lopen of staan ​​die ons warmer houden door spierkracht te gebruiken, of verminder de warmte die we aan de lucht verliezen
  • ons sympathische zenuwstelsel opent kanalen die de Texanen sluiten, dus pompen we bloed naar onze vingers en houden ze warm terwijl hij met de vingers gooit onder de bus. Amerikaanse soldaten leren blijkbaar wel iets over biofeedback om dit effect te bereiken.

Ik raad aan om te acclimatiseren om af te koelen, niet om koud te worden. Kou zal je doden. Tot het vriespunt is cool. Ik denk dat koud begint bij -10C, dat is 14F. Als je toegang hebt tot cool, probeer er dan gewoon wat tijd in door te brengen met iets minder kleding dan je normaal zou doen. Laat je hoed, handschoenen of sjaal af. Rits de jas niet dicht. Draag de lichte jas in plaats van de jas. Doe dit korte tijd - u zult niet doodgaan als u koud loopt om de post in uw kleding te krijgen als het boven het vriespunt is. Bij 0C laat ik mijn jas in de auto liggen om naar de supermarkt te gaan, want het is vervelend om tijdens het winkelen een grote jas te dragen of ermee om te gaan. En ja, ik heb het koud als ik over de parkeerplaats ga. Ik vind het gewoon niet zo erg.

Zoek uit hoe je met je armen zwaait om meer bloed naar je vingers te drijven, en hoe je op en neer springt om meer bloed naar je tenen te drijven. Als je nieuw bent om ergens te wonen waar het koel en koud wordt, kijk dan wat andere mensen doen op plaatsen zoals bushaltes waar je buiten moet wachten. (Zelfs met een volle hoed, handschoenen, sjaals enz., Krijgen mensen het koud als ze stil moeten staan. Kijk hoe ze ermee omgaan.) Verander de manier waarop je loopt om jezelf warmer te maken. En ja, leer het feit te negeren dat je je een beetje koel voelt. Negeer nooit een koud of koud gevoel - rillen is een groot gevaarsteken. Ik laat mijn jas niet achter bij -10C. Dat zou gewoon stom zijn. Maar cool? Til je kin op. Zeg tegen jezelf dat het "bracing" is. Stel je een kleine glans voor op je wangen en een sprankeling in je ogen. Verheug u op warme chocolademelk. Denk aan schaatsen, rodelen, skiën en alle andere dingen die leuk zijn om buiten te doen en waarbij het een beetje koud wordt. Loop sneller. Laat het je niet verslaan. Ga dan het warme huis binnen en geniet echt van die warmte.

#3
+7
Andrew
2013-12-16 10:55:35 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Acclimatisatie is niet puur psychologisch; het is eigenlijk een fysiologisch andere reactie gebaseerd op recente blootstelling en ervaring. Lagen over een bepaalde periode (dagen tot weken) zou theoretisch uw biochemie op cellulair niveau kunnen veranderen, aangezien u een ander aandeel membraaneiwitten en zoutgehalte ontwikkelt (zie http://en.wikipedia.org/wiki/Acclimatization).

#4
+6
Mr.Wizard
2013-01-20 20:54:04 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Je zou erger kunnen doen dan onderzoek doen naar Wim Hof ​​, zijn prestaties en zijn trainingsmethoden.

TEDx Amsterdam-video

YouTube-kanaal

Daredevils-show met Wim Hof ​​

Veel plezier. : o)

Dat is interessant. Het zou interessant zijn om te horen hoe hij zichzelf hierin heeft getraind.
@theJollySin Als je de "Daredevils" -video bekijkt, zul je zien dat hij erg koud water is (voor ongeveer 45 minuten als ik me herinner) als conditioneringsmethode, niet alleen als een stunt. Hij doet dit blijkbaar al jaren. Hij glipt 's nachts naar buiten om een ​​poosje in de koude rivier bij zijn huis te liggen, enz. Klinkt mij ellendig, maar blijkbaar heeft het onder andere lichaam en geest op een ongebruikelijke manier geconditioneerd. Ik zal wat later op zoek gaan naar andere verwijzingen naar zijn opleiding.
Ik oefen elementen van de WH-methode. Met name woon ik in een gebied met heerlijk wildzwemmen en zwem ik een aantal keer per week in koud water. Het aanpassingsvermogen van het menselijk lichaam is iets geweldigs - ik kan nu gemakkelijk onderdompeling in kou verdragen die me volgens de Amerikaanse kustwacht half bewust zou moeten maken. Ik geniet zelfs positief van de blootstelling aan kou - mijn zwemmen is een hoogtepunt van de dag. En dit is van iemand die het grootste deel van zijn leven een hekel heeft gehad aan koud baden - je moet gewoon voorzichtig beginnen en geleidelijk acclimatiseren.
@Tullochgorum Bedankt voor de persoonlijke melding. Dat is een mooie bevestiging voor in ieder geval een aspect van de aanpassing. Vind je op dit punt dat je net als Wim kunt weken of moet je zwemmen om (van binnen) warm te blijven? Het schijnbare vermogen om zijn metabolisme te verhogen als reactie op de kou, afgezien van elke duidelijke fysieke inspanning, is iets dat me fascineert aan W.H.
Ik ben geen expert, maar mijn perceptie is dat zwemmen in koud water je sneller afkoelt in plaats van passief te weken, omdat het warmteverlies door geleiding versnelt door de stroming van koud water over je lichaam te vergroten. Ik las een verslag van een incident op Antarctica waarbij twee mensen uit een boot vielen. Eentje probeerde naar het moederschip te zwemmen. De andere zweefde in foetushouding en wachtte op redding. De man die zwom, werd in veel slechtere toestand gered dan de man die dreef. Het helpt een beetje om de ademhalingsoefening in koud water te doen, maar wees voorzichtig, want er bestaat een risico op flauwvallen!
@Tullochgorum Zeer interessant. Dat is logisch, maar mijn instinct in koud water is om hard te zwemmen omdat ik * me warmer voel. Ik zal hiermee moeten experimenteren! Natuurlijk betekent "koud" voor mij waarschijnlijk 55-60 ° F (ik heb niet gemeten), aangezien ik nooit heb geprobeerd te acclimatiseren aan echte kou.
@Mr.Wizard - nou, dat zijn redelijk bescheiden temperaturen - ik zou meer dan een half uur kunnen zwemmen zonder after-drop, dus je hebt een lange onderdompeling nodig om veel aanpassing te krijgen. We zwemmen hier in de zee en in de rivier, en het bereik is het hele jaar door tussen 5 ° C (winter op de heide) tot 17 ° C (zee in de nazomer). Je merkt het verschil zeker! 5 ° C is behoorlijk verkwikkend, zelfs als je goed aangepast bent - iets meer dan 10 minuten en je staat voor een behoorlijk onaangename after-drop (tenzij je Wim Hoff bent).


Deze Q&A is automatisch vertaald vanuit de Engelse taal.De originele inhoud is beschikbaar op stackexchange, waarvoor we bedanken voor de cc by-sa 3.0-licentie waaronder het wordt gedistribueerd.
Loading...